dinsdag 6 oktober 2009

Gepensioneerde afvalverwerkers met veel interesse

Op deze dinsdag 6 oktober neem ik een rondleiding over van Maaike Batelaan. Het betreft een groep (jong) gepensioneerden van een afvalrecyclingbedrijf uit het Westen des lands.
Samen met Jan Koopman verdeel ik de groep in twee clubs van ongeveer 14 man.

Met mijn groep begin ik bij de paltrokmolen, en wandel ik via de brug van Ouderkerk naar het Koopmanshuis. Op de binnenplaats is helaas heel goed zichtbaar dat er veel achterstallig onderhoud is aan dit pand; hopelijk komt er spoedig budget voor extra spoedonderhoud.

Via het Zaanse plein naar de wasserij waar Wilma enkele mensen persoonlijk wat toelichting geeft op het wasbedrijf. In de wasserij doe ik de vertelling over de familie Gehrels en het wasproces met rosmolen, spoelbakken en uiteraard de bleek.
Door naar de papiermolen waar de broer van Let B wederom een prachtig verhaal vertelt over het proces van papierscheppen. Uiteraard worden enkele stuks papier geschept.
Dan de drukkerij waar we kunnen zien hoe op een oude drukpers het fraai geschepte papier kan worden bedrukt met steeds 1 velletje tegelijk.

In de bierbrouwerij wordt het levende bierverhaal van de brouwerij uit Ulvenhout goed gebracht en verlevendigd met voor ieder een proefglaasje bokbier.

Tot slot loop ik met mijn groep door de Tilburgse huisjes; altijd indrukwekkend.

Met de tram arriveren we net op tijd voor de lunch in de Kasteelboerderij waar ook de groep van Jan Koopman al is gearriveerd.

Een prima rondleiding vond ik het !