dinsdag 23 juni 2026

Inburgeraars genieten van de hete zon in ons museum

 Vandaag leiden we met 6 rondleiders een groep van 127 inburgeraars rond in ons museum. Eerst nog redelijk koel, later al een stuk heter naar 27 graden.

De groepen zijn al ingedeeld, dat maakt het voor ons een stuk eenvoudiger.

Ik vertrek met mijn groep4 via de paltrok-molen, waar Mark de zaagramen laat werken ook al is er geen wind, naar het fraaie uitzicht op de reparatiewerf van Marken, en door naar de poldermolen.

Het wordt tijd voor wat schaduw dus verdwijnen we in de Stolp boerderij van de fam Twuijver.

Na de Stolp bewonderen we de ophaalbrug van Ouderkerk/Amstel en daar maken we een groepsfoto van mijn groep4.


De Koopmanswoning van Honig is ook voor inburgeraars interessant, vanwege de welvaart die zijn handel in de 17de eeuw bracht voor ons welvarende Nederland.

We genieten van het interieur van de mooie en redelijk koele Venezia ijssalon.

Ook de takkenoven bij de bakker is interessant al kan deze niet branden met die hitte.  Wel liggen de wilgentakken opgetast in de open oven.

Snel door naar de verkoeling in de wasserij/blekerij van Overveen.  Marie-Louise en ik vertellen beide een deel van het fraaie verhaal van deze rosmolen aangedreven "wasmachine".

In de ambachtsbuurt bezoeken we twee wevershuisjes waar wordt gewerkt aan fraaie theedoeken.

De smederij is voor vele te heet en dus bezoeken we de grote tramremise met veel geschiedenis van het Arnhemse trambedrijf tot en met de oorlog.

Hoge nood leidt tot een versnelde aftocht richting picknickloods en het daar aanwezige sanitaire gebouw.

Hier neem ik afscheid van deze mooie groep inburgeraars die op verschillende niveaus de Nederlandse taal al een beetje beheersen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten