dinsdag 2 januari 2018

Vrije rondleiding op een zeer drukke 2 januari

Als ik om elf uur aankom bij het museum is de parkeerplaats al zo goed als vol. Het mooie weer trekt velen naar ons museum na de druilerige laatste dagen van 2017.

Even vrees ik voor een enorme groep mensen bij de vrije rondleiding maar dat valt mee. Vele gezinnen kiezen voor ijsbaan en glijsbaan dus ik mag met twee gezinnen met kinderen op pad. RIO Ellen loopt met me mee (en vanmorgen al met Annemiek; wat een enthousiasme)

Na Harreveld, de deel van Staphorst met levend vee en de Stolp boerderij (beetje zachtjes praten want er wordt ook een winterverhaal verteld) probeer ik met de kinderen de demo vijzelpomp. Deze kan door het lage water (hoe bestaat het in deze tijd van zeer hoog water) geen water oppompen dus blijft het bij een mondelinge uitleg van de werking van de poldermolen.

Via de ophaalbrug van Abcoude (overgang uitsluitend gratis voor vrouwen met kind op de arm) bereiken we het koopmanshuis en de bakker waar helaas op 2 januari geen vuur in de oven wordt gestookt.

De weverij blijkt zeer in trek bij mijn groep en met moeite komt men weer naar buiten. Na een kort bezoek aan de smid (die uitpuilt van de bezoekers) lopen we via de VGL loods naar de remise.

Na een korte uitleg scheiden onze wegen. Men wil naar het Kindererf met de tram omdat een mannelijke bezoeker slecht ter been is. De kinderen vinden dat prima.

Een mooi begin van het nieuwe jaar. Wat kunnen mensen toch enthousiast zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten