zondag 21 juni 2009

Vrije rondleiding op de langste zomerdag

Om half twaalf houd ik een vrije rondleiding voor ongeveer 12 mensen door de Gelderse buurt (rosoliemolen, vierhouten, nunspeet, vragender) en door de Molukse barak. Vooral door de vijf kinderen van pakweg 12 jaar oud, kies ik wat aansprekende onderwerpen waar ik open vragen stel waar de kinderen wat mee willen en kunnen. In de rosoliemolen haakt een moeder met baby in kinderwagen helaas af, terwijl molenaar Rob een prima demo geeft met goed verhaal.

Dan nog de boerderij van Hoogmade die altijd boeit: of het nu over afbraak en opbouw gaat (in stukken gezaagd, wie moet dat betalen etc), of over de geschiedenis van de boeren bewoners en de laatste bewoner Cees van Leeuwen.

De paltrokmolen vind ik interessant omdat Nederland daar een groot deel van haar welvaart aan te danken heeft. De krukasconstructie leidt altijd weer tot interessante vragen en discussies.

Bij Marken en de scheepswerf laat ik de groep gaan voor een vrije eigen invulling van de rest van de dag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten