zaterdag 6 maart 2010

Italiaanse scholieren uit Sardinie

Samen met Jo Michiels mag ik vandaag een groep Italiaanse scholieren uit Sardinie rondleiden. We maken 2 groepen van 25 leerlingen en we hebben beide een NL-tolk ter beschikking voor de vertalingen.
Omdat het laagseizoen  is nemen we een loper mee om de gebouwen te ontsluiten waar we met de groep naar binnen willen.
Met mijn groep (en tolk M.A. die ook voorzitter is van de Sardinie-verenigingen in Nederland, en al jaren in Arnhem woont) starten we in de rosoliemolen, waar ik een dag eerder al even met Johnny doorheen ben gelopen i.v.m. licht etc.
Even wennen aan het toespreken van de groep in het Nederlands; de reactie komt pas als Mario het verhaal in het Italiaans heeft vertaald. De interesse van de leerlingen is goed, en ook worden veel foto's gemaakt. Door de snijdende kou is het buiten lopen en luisteren minder geliefd; toch blijft de interesse ook buiten Harreveld overeind. Vooral binnen, en even later in de Stolp, is men weer helemaal gelukkig.
Buiten toch even vertellen over de vele molens om ons heen.
Via de gele brug van Ouderkerk (standaard vertaald als de brug van Amsterdam) komen we in het koopmanshuis en in het huisje van Marken. Hoogmade is weer favoriet met zn indrukwekkende welvaart en uiteraard heerlijke warmte. En alle leerlingen weten nu dat we vroeger alles steen voor steen hebben afgebroken en weer opgebouwd, en dat we nu de gebouwen in grote stukken zagen.
Varik doet het ook zonder bezetting goed door de mooie sfeer van de ruimtes. Via een lange wandeling komen we in de zuivelfabriek van Freia waar Mario het productieproces prima weet te vertalen tot boeiende stof voor de leerlingen. Het huisje van Damwoude maakt indruk als duidelijk is dat daar een gezin kon leven met 7 kinderen. In de plaggenhut wordt duidelijk dat het ook nog veel armoediger kan.

We nemen afscheid in de entreehal waar ik wordt uitgenodigd voor het concert dat de leerlingen vanavond nog geven in Arnhem, voordat ze morgen terugvliegen naar Sardinie.

Een prachtige rondleiding waarin ik vooral de directe communicatie met de leerlingen moest missen; het is duidelijk dat ik geen woord Italiaans spreek en versta, of zou het Sardeens een dialect zijn ??