woensdag 15 december 2010

Discipline en genieten gaan prima samen op het VMBO

Vandaag mogen we met 4 rondleiders twee klassen rondleiden van een grote Gelderse VMBO-school.

Waar ik soms van collega's hoor dat het niet meevalt met de discipline en interesse van VMBO-leerlingen, heb ik vandaag het omgekeerde ervaren. Op het entreeplein begin ik met enkele open vragen over de geschiedenis van het Openluchtmuseum en over het loshoes van Harreveld, en het valt me op dat men direct antwoorden verzint of weet en die graag wil toetsen.  Een mooie start van een wandeltocht op deze frisse besneeuwde ochtend.
In Staphorst staan koeien in de potstal en die vormen een mooie opmaat voor de voor- en nadelen van de potstal en de grubbestal in de naastgelegen Stolp. Ik zie de verbazing in de ogen als we in  de enorme binnenschuur van de Stolp staan waar de bedsteden zo lekker warm tot in de hooiberg gebouwd zijn.

Na de Stolp via de Standerdmolen en de Delftse molen naar de papiermolen waar Rolf een prima verhaal houdt over het papier scheppen van 300 jaar geleden; ook de molen kan naar believen aan- en uit gezet worden i.v.m. het geluid. Buiten legt Rolf nog de werking van de watermolen uit.

Via het Roverspad en de drukkerij bereiken we de Tilburgse huisjes en de stroopstokerij waar ??? een boeiende demonstratie met uitleg  geeft van het daar levend getoonde stroop stoken. Niet veel leerlingen blijken de appelstroop nog te kennen van de broodmaaltijden.

Het is voor velen bitterkoud en dus tijd voor de depot-zijde van de Dingenliefde waar veel proefjes gedaan kunnen worden. Verder eigenlijk te veel self-explaining voor een rondleiding.

In de theekoepel bewonderen we in een cirkel rondom het gebouwtje de Agriscope (?), de ronddraaiende filmsimulator waarop indertijd de eerste bewegende beelden zichtbaar werden voor publiek.

Via de Delftse molen keren we terug naar het Entreegebouw waar om 12.30 een gereserveerde voorstelling van HollandRama gaat beginnen.

Mijn mening over VMBO leerlingen is sterk naar boven bijgesteld.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten