dinsdag 7 december 2010

Jubilarissen van een bekend vervoersbedrijf

Op deze dinsdag mag ik in het winterhoogseizoen een groep jubilarissen rondleiden van een bekend spoorwegbedrijf. Even komt de neiging op om ze met de tram mee te nemen en halverwege de tram stil te zetten met de melding dat er een wissel vast zit maar dat het probleem binnen enkele uren verholpen kan zijn en dat ze dus even geduld moeten hebben. Maar zo ga je uiteraard niet met je gasten om.

Vanuit de Kasteelboerderij neem ik één van de vier groepen mee naar Dingenliefde, en na een ronde door dit fraaie Spaarstation (heerlijk warm binnen) loop ik met ze via het Kruisgebouw naar de stroopstokerij waar fraai wordt uitgelegd en live getoond hoe het proces van stroopstoken in elkaar steekt. Uiteraard kan er geproefd worden.  Ook in de bierbrouwerij valt het proefdrinken van het winterbier in goede aarde,

We wandelen verder naar de papiermolen waar Rolf de molenaar het hele proces uitlegt en vervolgens de molen in werking zet; door de geringe vorst kan de molen weer draaien. Via de Standerdmolen uit Huizen en het Rietveldhuisje komen we in de Stolpboerderij waar de fraaie gruppenstal  met kunstkoeien en vooral ook de enorme vierkante hooischuur in het midden, veel waardering oogst.
In Kadoelen toon ik een beetje trots het mooie filmpje van Connie en Johnny over de bedelarij in de winter.

Men wil ruim op tijd verzamelen bij het Holland Rama dat om 1700u is gereserveerd dus we lopen door naar het Entreegebouw.
Ook de andere drie rondleiders zijn daar inmiddels en ik lever een tevreden groep bezoekers af.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten