zondag 15 mei 2011

Eindelijk weer eens een vrije rondleiding op de zondag

Altijd afwachten of er wel publiek, of veel te veel publiek zal verschijnen voor de gratis vrije rondleiding. Samen met Gerard wacht ik op publiek voor 2 groepen. Het worden 12 mensen dus Gerard houdt het voor gezien wegens trieste privéomstandigheden.
Mijn groep bestaat uit twee ouderen en een groep jonge mensen en het stortregent als we willen starten. De rosoliemolen is om de hoek en Ton Nienhuis maakt er weer eens een heerlijk smeuiiig verhaal van waar mijn bezoekers hem voor bedanken.
Nu op naar Staphorst waar ?? ons ontvangt achter haar spinnewiel. Ze vertelt ook voor mij enkele interessante nieuwe details over het wonen in Staphorst (in de opkamer bij het venstervrijen lagen de boer en de boerin er ongeveer naast) en ook over de wandbeschilderingen die in de grote kamer niet origineel zijn en in de ruimte bij de rosmolen wel.
Zelf vertel ik over de potstal en de vererving van de boerderijen in Staphorst waardoor er vele achter elkaar gebouwd werden. In de Stolp vervolg ik met de gruppestal en de vele  functies van Twuyver. De enorme vierkante hooitas binnen met ingebouwde bedstee-lichamen is ook hier weer een succes.
Connie geeft een fraaie show in de wasserij, eerst binnen bij de spoelbakken, en later buiten met de hoosspaan waar weer enkele kinderen mogen proberen hoe dat werkt.
In de Veluwse papiermolen sluiten we de rondleiding af met een prima uitleg door ??
Zowaar krijg ik weer eens applaus na deze leerzame en gezellige tocht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten