dinsdag 15 mei 2012

Een rondleiding in de Friese taal

Als Friestalige kom ik regelmatig bij bijeenkomsten van Friezen in onze regio. Een Friese studiegroep wil graag eens naar het Openluchtmuseum en geeft aan dan graag met mij een rondleiding mee te maken langs Friese gebouwen en leefgewoonten. Zo gezegd zo gedaan.
Op deze dinsdag in mei is er eerst de rondleidersvergadering en daarna de try-out voor de rondleidingen achter-de-schermen zodat ik me nog flink moet haasten om deze enthousiaste groep op tijd mee nemen naar onze Friese museumprovincie.



Met de tram rijden we naar de Freya stoomzuivelfabriek: een mooie kennismaking met het gehele park. Buiten de fabriek is de historie van de oude Anema al mooi, maar binnen is men vol verwondering over deze vrijwel geheel intacte kaasfabriek. Het proces loopt hand-in-hand met de geschiedenis van de mensen die er werkten en vooral de mannen blijven lang hangen bij stoommachine en buiten bij de hoog opgestelde vaten voor wei-afval dat als diervoeder terug ging naar de boeren. Ik leer er zelf ook weer veel van.

Via de windwatermolen uit Gorredijk komen we in het huisje van Damwoude met de bewogen geschiedenis die in het museum werd herhaald met de tijdelijke bewoning door een gezin uit Haarlem met 7 kinderen.  Veel mensen weten dit nog goed van de TV uitzendingen.

Dan naar de Friese topper: de boerderij uit Midlum waarvan enkelen de oorspronkelijke plek goed kennen. Binnen maken we kennis met de werving die plaatsvond voor emigratie naar Canada. Ook de boerderij zelf roept veel herinneringen op in de groep.

Als ik de groep achterlaat op de weg naar Beerta (men is niet te beroerd ook even in Groningen te gaan kijken) wordt ik beloond met een fles goede Franse wijn en veel dankwoorden in het Fries. Ik denk dat ik net zoveel van de Friese taal heb bijgeleerd, als zij van het museum.

Na deze rondleiding doe ik nog een korte rondleiding met vrienden Ad en Siets (die indertijd de overkomst van de loods uit Tiel hebben mogelijk gemaakt) en ik constateer dat mijn museumwerkdag intussen gewoon van 's morgens 9 tot 's avonds 6 loopt. Enfin, een mooier werkgever heb ik nooit meegemaakt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten