zaterdag 14 december 2013

Een bruiloft begeleiden door de ijzige koude

Vandaag mag ik een bruidspaar met haar bruiloftsgasten begeleiden tijdens een onderdeel van de feestdag.
Ze zijn juist getrouwd en bij de tramremise worden nog wat mooie plaatjes geschoten van bruid en bruidegom voor de GETA75 trouwtram.
De prachtige jonge bruid is schitterend gekleed in het wit maar wel wat dun voor het schrale weer. Gelukkig omarmt de bruidegom haar regelmatig stevig tussen de fotosessies door. Omdat ook de gasten veelal slechts gekleed gaan in een colbertje, costuum of jurk beloof ik de ceremoniemeester een aantal verwarmende tussenstops.
Van de remise dus snel gewandeld naar de smederij waar Hans (met zijn karakteristieke lange baard) haarfijn aanvoelt wat de bedoeling is. Bruid en bruidegom mogen achter de ketting tot vlak bij het warme vuur gaan staan terwijl Hans een feestelijke spijker voor hen smeedt.
Het hele gezelschap warmt snel op en we lopen via het met Kerstkramen gevulde Zaanse Plein naar de ophaalbrug van Ouderkerk waar enkele bruidsfoto's en groepsfoto's gemaakt worden. Intussen kan ik als rondleider wat vertellen over de vier molens die hier te zien zijn, hoe er mee gewerkt werd en wat ze voor onze welvaart hebben betekend.
Omdat eenieder al weer snel is afgekoeld wandelen we snel door naar de Stolp boerderij waar men zich even kan vergapen aan de schitterende hooischuur waaromheen de boerderij is gebouwd. Zowaar is er een gast bij die me kan vertellen dat de ingebouwde stenen uitstulpingen bedsteden zijn. Meestal heeft men geen idee wat het kan zijn. Na ons bezoek aan deze familie Twuyver in de 18de eeuw, moeten we nog eenmaal door de koude wandelen maar dan bereiken we al snel het bruiloftsdiner in de Kasteelboerderij. De gasten zullen nog tot na middernacht doorfeesten en dan afsluiten met een bordje boerenkool met worst (zo lees ik in de reservering).
Na deze mooi ervaring als begeleidend rondleider, haast ik me naar het kerkje in Schaarsbergen waar een kwartier geleden mijn koor Volver al is begonnen met het zingen van het Kerstconcert. Na twee nummers voeg ik me snel tussen de koorleden en ik sta tien minuten na de rondleiding al weer mee te zingen in de warme kerk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten