woensdag 14 mei 2014

Vakbond met een seniorenmissie

Vandaag mag ik met drie collega's een grote groep belangstellende senioren rondleiden van een bekende vakbond.
We verdelen de grote groep in vieren en vanuit de Kasteelboerderij en het Paard van Marken (de bijgebouwde tent) leid ik mijn groep eerst naar Staphorst. Helaas is geen medewerkster aanwezig zodat kleding en stipwerk achterwege moeten blijven. Toch is er veel belangstelling voor de deel met potstal en de woonkamer met specifieke beschildering en uiteraard het venstervrijen (de poppen zijn er helaas niet meer).

De Stolp oogst grote bewondering, door de rijkdom en vooral de enorme ingebouwde hooiberg in het indrukwekkend hoge middendeel.

Via het "molenplein" bereiken we via de brug van Ouderkerk de Zaanse buurt en dus de koopmanshuizen.
Even de heerlijk lucht opsnuiven in onze bakkerij maar de oven mag niet meer open 's middags dus men moet de bakker en mij geloven op mijn woorden.

In de wasserij vertelt Wilma prima haar wasverhaal en via de ambachtsbuurt komen we in de smederij waar we zien hoe een spijker wordt gesmeed.

Via VGL en remise lopen we naar de JA-knikker waar voor groepen een wat te smal gangetje is gemaakt. Heel mooi om hier de laatste werkende Nederlandse JA-knikker aan het werk te zien.

Ondanks dat het borrel-uur is aangebroken wil men nog graag naar de Watersnood-woning waar de groep noodgedwongen wat uit elkaar vat tussen de zelfverklarende borden en video's.
Men is onder de indruk en een deel van de groep wil nog naar het Zeeuwse kerkje.
Met de rest vertrek ik per tram naar de Kasteelboerderij waar de andere groepen en onze horeca-collega's reeds wachten bij de borrel.

Van alle groepsleden krijg ik een stevige hand als dank voor de mooie middag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten