maandag 4 juni 2018

PlusBus groepen zonder tramvervoer

De afgelopen weken heb ik twee PlusBus rondleidingen mogen verzorgen.
De eerste groep bestond voor mij uit oud-inwoners van Nederlands IndiĆ« met vele rollators en rolstoelen. Ze kwamen specifiek voor 1 locatie: het Indisch Achtererf.  En dat was even lastig voor me want er reden plots geen trams meer en vervangend vervoer was zo snel; nog niet voorhanden.

Dus lopen met deze groep die helaas slecht ter been was. Via de standerd molen uit Huizen en het Rietveld huisje komen we bij de grootste uitdaging: de helling omhoog langs de Delftse molen (even uitblazen op de bankjes)  en het nieuwe zigzagpad naar de Hollandse Tuin.

Zo bereiken we na enige tijd toch het Indisch Achtererf en de vermoeienissen zijn snel vergeten. Wat een geluk dat daar onze Indonesische collega staat die nog ieder jaar naar zijn moederland afreist.
Men spreekt Maleis en een soort Indisch Nederlands en onze collega kent alle Indische namen van de planten die hier in de tuin staan. Men is hier niet meer weg te slaan en met veel moeite krijg ik ze zover dat we de wandeling terug kunnen aanvaarden. Ondanks dat dat bergaf ging, kostte het toch veel moeite om de lunch enigszins op tijd te bereiken.

Gelukkig had ik een week later weer een PlusBus rondleiding en van de buschauffeur Henri kon ik vernemen dat die Indisch groep zo enorm genoten had van deze rondleiding en deze dag.

Vanaf 11 juni rijden er gelukkig twee alternatieve trams voor o.a. het vervoer van deze groepen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten