maandag 9 oktober 2023

Douane medewerkers bezoeken museum met rondleiding en diner

 Vandaag mocht ik een groep medewerkers rondleiden van de douane. 

Samen met collega's Mariet en Maria delen we de groep in drieën en met mijn groep start ik vanuit de Kasteelboerderij met de tram. We rijden naar de Brabantse buurt om daar de Dodendraad te bezoeken, maar eerst maken we kennis met het groene kruis gebouw en met de Tilburgse huisjes.

We maken indringend kennis met de gevolgen van de Dodendraad in de expo-ruimte naast het café van Budel. Ook de 1 miljoen vluchtelingen vanuit België naar ons land bij de start van de Eerste Wereldoorlog, zijn voor velen nog nieuwe geschiedenis.

Even wat luchtigers op het pad naar de drukkerij en naar de papiermolen, waar collega Petra op duidelijke wijze het verhaal achter deze papierfabriek weet over te brengen.

Via de standerdmolen en het urinoir bereiken we de Zaanse buurt waar collega Connie ons laat kennismaken met het zware leven op Marken voordat de Afsluitdijk er kwam.

In de reparatiewerf van Marken zien we dat er soms toch ook nieuw gebouwd wordt: in dit geval een Staverse Jol.

Alle deelnemers in mijn groep hebben een bon voor een ijsje in Venezia gekregen dus we nemen afscheid, en vrijwel direct is ieder verdwenen. Even later zie ik ze lopen met een heerlijk Italiaans ijsje.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten