woensdag 29 september 2010

Collega's van een oorlogsmuseum

Vandaag mag ik een groep collega's rondleiden van een bekend oorlogsmuseum uit Oosterbeek. Het gaat om een uitwisselingsprogramma waarbij onze vrijwilligers van het trambedrijf in drie groepen een tegenbezoek brengen aan Oosterbeek.
Na een inleiding door Edwin K in de Hoeferzaal, bezoek ik allereerst het trambedrijf en de remise waar veel te zien is dat direct met de Slag om Arnhem te maken heeft. Helaas is Henk S. niet gekomen zodat ik zelf het verhaal vertel over het hoe en waarom van ons trambedrijf, en over het gewelddadige einde van het trambedrijf in Arnhem. Via VanGend&Loos en het Chinese restaurant  komen we bij de wasserij waar oud collega Sjef vd Velden (toevallig in het park) laat zien dat hij nog steeds weet hoe je omgaat met de was op de bleekvelden. In de Delftse molen bekijken we de video over het verblijf van vele Arnhemmers als evacués in ons museumpark, en over de moord op Zwiers door de Nazi's.
Vervolgens het depot naast Dingenliefde dat collegiaal interessant is.  Tot besluit drinken we van twee bieren in onze bierbrouwerij.
Bij de beugelbaan wacht een uitgebreide beugelles en hier beëindig ik mijn rondleiding.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten