zondag 31 oktober 2010

Afscheid van het zomerseizoen in het Duits

Ja dat kan ook nog.  Wim (infobalie) vraagt of ik de vrije rondleiding half in het Duits zou kunnen geven op verzoek van enkele Duitse bezoekers die overigens met een gezelschap Nederlanders meekomen.
Ik deel de vrije rondleiding met Gerard. Hij neemt zijn deel mee naar de Brabantse buurt, en ik start in de Rosoliemolen.  Even lastig voordat ik weet wat vlas en lijnzaad in het Duits is maar dankzij de aanwezigheid van deze produkten in de molen kom ik snel achter. Helaas is de rosoliemolen niet bezet, en helaas Vierhouten ook al niet. Best aardig om dan zelf het verhaal over de molen en over de mutsen van Vierhouten in het Duits te vertellen met zo nu en dan een intermezzo in het Nederlands (al zeggen de Nederlanders die meelopen dat ze het ook prima kunnen doen met mijn vernederlandste Duits). Bij Vragender kan ik mijn verhaal niet echt kwijt omdat er bezembinders staan met een demonstratie, en ja dat is uiteraard ook interessant voor bezoekers.

In Varik kunnen we proeven van de resten van de slachtdag van gisteren al wil de balkenbrij er niet in bij de Duitser omdat steeds het woord Fett wordt genoemd bij dit varkensprodukt.  De hondentredmolen wekt veel interesse en ook verbazing. Deze zou eigenlijk met een spotje verlicht moeten zijn; de meeste mensen lopen er aan voorbij (maar een rondleider niet uiteraard).
Ook Hoogmade is een verbazend interessante locatie voor mijn vrije groep. Het verhaal van Cees van Leeuwen en de gedwongen verplaatsing vanwege de HSL-lijn  geven ook een mooi kijkje in de coulissen van de Nederlandse politiek.
Bij de Paltrokmolen even het succesverhaal van Nederland in de 17e Gouden Eeuw, en dan is het uur van de vrije rondleiding al weer met een kwartier overschreden. Van alle deelnemers krijg ik hand en een bedankje, waarna de meesten van hen de tram nemen voor een ronde. Het regent ten slotte ook nogal tussen de bedrijven door.
De beuken in het museumpark staan in hun mooiste herfsttooi  met alle schakeringen van bruin, geel en oranje. Mooier kun je een zomerseizoen niet afsluiten.