donderdag 7 oktober 2010

Avondlijk afscheid van de afdelingsbaas

Vanavond viert de baas van een van de afdelingen van een Gelders ziekenhuis zijn afscheid in het museum. Honne en ik mogen vanaf de Viersprong twee groepen rondleiden door enkele in de avond opgestelde locaties.
Ik start op verzoek van de groep in de Kruidentuin en daar zit mijn achilleshiel want ik weet (ondanks enkele avondrondleidingen) nog steeds te weinig van al die plantjes. Ik heb een erg grote groep en die laat zich ook niet eenvoudig rond een plantengroepje opstellen. Dus wordt het een wat vrije wandeling tussen de verschillende groepen planten (geneeskrachtig, verf, dodelijk etc). Wel houd ik een verhaaltje bij de Middeleeuwse tuin uit Reichenau en in de expositieruimte waar ook de blindenvoelstroken boeiend zijn.
Na de tuinen  door naar de papiermolen waar ik vanavond zelf het hele verhaal kan houden dat Bé hier normaliter vertelt. Dankzij sleutels heb ik toegang en licht.  Via de drukkerij lopen we naar de Tilburgse huisjes die ik allevier tegelijk openzet met deze grote groep. Buiten even het verhaal en dan kan ieder vrij de aahs en ooohs laten komen. Het groene kruis gebouw roept zoveel herinneringen op bij deze ziekenhuisgroep dat het heerlijk is voor mij om dat mee te beleven. Men is niet weg te slaan.
In de bierbrouwerij beëindig ik de rondleiding. De brouwer vertelt een goed verhaal en tapt er een glaasje herfstbok bij.
De groep gaat verder drinken in Budel en dan met de tram naar de Kasteelboerderij voor diner en speeches.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten