vrijdag 15 april 2011

Cultuurclub uit het Westen van Nederland

Vandaag een bijzondere rondleiding.
Mijn eerste rondleiding waarbij een collega meeloopt als klankbord in het kader van ons evaluatieprogramma.
Gelukkig vergeet ik niet om Trudy even voor te stellen aan de groep.

Met drie rondleiders verdelen we de groep van 48 mensen die een cultuurreisje geboekt hebben bij een organisatie uit de Randstad. Ditmaal een rondleiding met opdracht: in ieder geval naar de Gelderse Hoek en naar de Zaanse Buurt. De co√∂rdinatrice houdt van vlotte actie en voor dat de andere rondleiders  goed en wel bij de groep staan heeft ze mij al met een groep van 18 mensen op pad gestuurd. Had ik even moeten wachten ??

Bij Harreveld vertel ik een kort intro over museum en jaarthema, gevolgd door een vragenspelletje over Harreveld; mensen weten meer dan je denkt.
In de rosoliemolen weet Ton N de groep zoals altijd goed te boeien, gevolgd door een stukje stampend lawaai.
Ook in Vierhouten laten de wat oudere klanten zich graag verwennen met een stukje historie over het dragen van mutsen en doeken.
Vragender is boeiend na het verhaal over de leemwanden van Harreveld. Hier kan men zien hoe kinderen dat zelf kunnen uitproberen.
In Varik is helaas geen boerin aanwezig maar met een eigen verhaal over fornuis, koken en leven in de Betuwe, kom ik een heel eind. Ook de hondentredmolen scoort op de ladder van ongeloof.

Hoogmade doet het ook hier weer goed en via de paltrok en de vijzelpoldermolen bereiken we de Zaanse buurt. Het Koopmanshuis, de leefwijze in de 17de eeuw, de overtuin en de serre aan de Zaan doen het weer prima.
Bij de wasserij van Overveen vertelt Con op ouderwets boeiende wijze het verhaal over het wasproces, het spoelproces, het opmeten van de kast door juffrouw Ada, en ze eindigt met een mooie demo met de hoosspaan op het bleekveld.

Via de Stolp (wanneer gaan die lelijke plastic beveiligingsmuren weg ?) bereiken we Staphorst waar Ada een helder en boeiend verhaal vertelt over het leven in Staphorst.
Meer dan een kwartier over tijd bereiken we het einde van de rondleiding en met een daverend applaus (was al weer lang geleden) word ik bedankt voor het genieten.
De meeste groepsleden gaan op mijn aanraden een rondje met de tram maken om vandaaruit een keuze te maken voor de verdere middag.

Trudy zit al met haar man op het terras en ze geeft me aan dat haar belangrijkste beoordelingscriterium is dat de groep het naar de zin heeft gehad; en tsja dat liep heel lekker vandaag.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen