zondag 5 juni 2011

Liefhebbers van Twente en Groningen

Vandaag mag ik een vrienden groep rondleiden met veel binding met Twente en Groningen. De organisator heeft speciaal om mijn persoon gevraagd dus dat schept verplichtingen, waar ik Beuningen en Beerta eigenlijk nooit in mijn wandelingen heb opgenomen.  Na enkele enorme stortbuien (het Surinaamse feest is al van het Zaanse plein naar het entreegebouw verhuisd) lukt het toch om een introductie-verhaaltje te houden voor Harreveld en over het Los Hoes in het algemeen.  Hoe komt het toch dat niemand weet dat het NOM bijna 100 jaar bestaat. De schattingen liggen altijd veel lager. Nadat ook de laatste gasten zich hebben aangesloten, lopen we naar het Los Hoes van Beuningen waarvan velen al behoorlijk kennis hebben. Spontaan wordt binnen een Twents lied aangeheven. Via het Bakhuys van Denekamp en de Delfste molen (oorlogsevacuees en moord op Zwiers) bereiken we de papiermolen waar Rolf een goed verhaal houdt. Ook de geschiedenis van de `Hollandse` pronkkamer van Hindeloopen spreekt tot de verbeelding. er blijkt een zeer bekend politicus in onze groep mee te lopen. Via de tuinen en Freya en Damwoude bereiken we Beerta waar Edward een prachtige voorstelling geeft over de stakingen rond Finsterwolde. Ook de politicus woont daar in de buurt en hij weet veel over boerderijen a la Beerta te vertellen.
In Midlum wonen we een emigratiebijeenkomst bij op de deel en via de plaggenhut komen we op het terras van de Hanekamp waar ik de groep achterlaat. Veel dankbetuigingen zijn mijn deel. Ik vond het zelf ook een interessante en sfeervolle wandeling van een hechte groep goede vrienden.