dinsdag 6 december 2011

Door de regen met een groep politie-medewerkers

Vandaag is mijn opa-dag (oppassen op kleinzoon Timo) maar ik heb per abuis aan Suzanne toegezegd dat ik wel een last-minute rondleiding wil doen met een groep politie-medewerkers. Dus komt Con ook mee met Timo, en terwijl zij geniet op het Kindererf van het broodbakken, en op het Zaanse Plein van de draaimolen, start ik met mijn groep bij de Rosoliemolen. Ton vertelt op zijn zo eigen wijze het boeiende verhaal van de oliemolenaar en hij laat ons zien waar je nu zo hei-doof van wordt. In Harreveld is Sarah helemaal op stoom gekomen en ze boeit de mannen met het vlas-verhaal.
In Vierhouten doet Marian (vaak op het Kindererf in de zomer) het mooi: veel over de leefwijze van het gezin en wat minder over de kleding voor deze mannengroep. Op de deel, bij Nunspeet, Vragender en Hoogmade mag ik zelf in actie komen met mijn verhalen. Via de paltrok en wat regen op het Zaanse Plein lopen we via de wasserij, de papiermolen en de beugelbaan naar het einddoel: de bierbrouwerij. Hier ondergaan de mannen een uitgebreide bierproeverij en als ik ze een uur later naar buiten zie komen is het een vrolijke boel.

Een prachtige rondleiding op deze regenachtige dag in het winterseizoen.