dinsdag 10 januari 2012

Rondleiding als onderdeel van bedrijfsdag

Het nieuwe jaar starten met een presentatie en lekker eten voor al het personeel van dit re-integratiebedrijf, en dat dan afwisselen met een rondleiding door het museum.
Met 8 rondleiders staan we de groep van 130 man op te wachten na de plenaire sessie. Onze kapitein Hein heeft al een startsuggestie gedaan voor alle rondleiders zodat we elkaar niet meteen in de wielen rijden in hetzelfde museumpand.
Zo start ik met mijn groep enthousiaste mensen officieel in Harreveld maar ik loop eerste even de potstal van  Staphorst binnen waar we door de koeien worden ontvangen in een warme geur van mest.
Harreveld is helaas niet bezet dus ik vertel zelf het verhaal over de vlasteelt en de leefwijze van StroetJan en StroetJohanna.  De oversteek naar de rosoliemolen is dan logisch (lijnzaad uit de vlasbollen wordt geperst) en daar houdt Ton Nienhuis weer zijn spannende en ook humorvolle verhaal over deze indrukwekkende en volop werkende rosmolen met oliepers.
Marian laat in Vierhouten de leefwijze zien van boer en boerin en ook de achtergronden van het dragen van opknappersgoed en mutsjes.  Mijn groep begint er enorm van te genieten.
Via de deel en Vragender lopen we naar de Molukse barak waar we de groep van Helmig enigszins in de wielen rijden maar het komt goed.
Ook de boerderij van Hoogmade zorgt weer voor veel verbazing en verrukking, en via de paltrokmolen en het bijbehorende verhaal van onze rijkdom in de 17de eeuw, zijn we terug bij de borrel in de Kasteelboerderij. Na veel bedankjes voeg ik me op het entreeplein bij de andere rondleiders die klaar zijn met hun groep. Het blijkt ook voor mijn collega's een prima rondleiding te zijn geweest. Gerard denkt alweer na over een column in het Dagblad.