woensdag 14 maart 2012

Mentor zijn van een reeds zeer ervaren rondleidster

Om de zoveel jaar wordt een nieuwe lichting rondleiders m/v opgeleid. De aspirant-rondleiders komen uit heel verschillende beroepen en achtergronden. Wel krijgt iedere aspirant enige tijd een ervaren rot als mentor om samen de fijne kneepjes van het vak te onderzoeken en te ervaren.
Mijn "leerling" is een reeds zeer ervaren rondleidster van buurman Burgers Zoo waarmee ik ook al een tijd heb samengewerkt in het trambedrijf van ons museum.  Dat maakt onze relatie veel meer gelijkwaardig waardoor ik van haar zeker zoveel kan leren als zij van mij.
Vandaag een boeiende dag samen door het laagseizoen-museumpark. Met een sleutelbos in de hand gaan we uitgebreid door Staphorst en door de Stolp boerderij en op haar verzoek gaan we extra in op de verschillende molens in het park. De Zaanse buurt blijft boeiend, ook voor mij, omdat mijn aspirant vragen stelt die het publiek vaak niet kan bedenken. De rijke koopman handelde in oliehoudende zaden, maar kwamen die uit de Oost of ook gewoon uit de Nederlandse vlasteelt ? Het antwoord moet ik nog even ergens gaan opzoeken.

De wasserij kunnen we alleen van de buitenkant bekijken en nu de vraag: hielp ook de zeep mee voor het bleekproces ?? Tsja maar even aan Con vragen ditmaal.

Via het vakantiehuisje van Rietveld en de Delftse molen bereiken we het tramcoordinatiecentrum waar we beide nog dierbare herinneringen aan hebben. Aan de koffie met Ton Jansen dus.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen