vrijdag 5 juni 2015

Uitstapje zorginstelling uit noord en oost Nederland

Vandaag een volwaardige tropische dag met 32 graden in de schaduw. Gelukkig beginnen we redelijk vroeg nadat de groep zeer diverse mensen heeft genoten van koffie met appelgebak in de Hanenkamp.
Helmig vertrekt met zijn groep met de tram naar de Gelderse hoek, en ik kies allereerst voor het schooltje van Lhee waar ik lang niet met een groep ben geweest. De onderwijzeres van Presenteren weet een mooi verhaal te vertellen over de houten schooltassen die ook als tafeltje werden gebruikt om daarop het lei-plankje te leggen zodat je er gemakkelijk op kon schrijven; er waren toen nog geen schoolbanken; leerlingen zaten op de grond. Dat was nieuw voor mij.

Via de ja-knikker lopen we naar het Zeeuwse kerkje en naar de watersnoodwoning. Kindererf en de brouwerij slaan we even over, en zo komen we bij Sarah en nog een dame van Presenteren die ons wat vertellen over de Tilburgse huisjes. De groep verspreid zich daarna al vlot door de diverse huisjes.

In Krawinkel staan we stil bij de eerste communie en in het Groene Kuis gebouw is men gefascineerd door de schitterende mensfiguren daar, en over hoe die in Nederland zijn gemaakt.

Na een korte blik op de zolder van Kanstanjelaan 13 in Dingenliefde, gaan we met de tram naar halte Freij waar we nog een ommetje maken via Freya, de grote boerderijen en de plaggenhut. Dan wacht de panenkoekenlunch op het schaduw-terras van de Hanenkanp.
Na vele bedankjes vervolg ik mijn weg naar de uitgang. Een prima rondleiding.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten