woensdag 6 april 2016

MuseumPlusBus met verlengde bus met 18 rolstoelers

Vandaag mag ik met twee mederondleiders (Bart en Alice) de groep van de MuseumPlusBus rondleiden. De bus is splinternieuw en kan nu 18 rolstoelers meenemen en dat aantal is er ook vandaag met 18 begeleiders. Een prachtige groep uit Brabant die er veel zin in heeft.



Na de verdeling met batches in de groepen rood, wit en blauw, gaan we op pad. Speciaal vandaag gaat er een filmploeg mee van de Stichting MuseumPlusBus.
Met mijn groep zoek ik de interessante plaatsen in het museum waar ook voldoende ruimte is voor  6 rolstoelers plus een filmploeg.
We starten op de deel van Staphorst waar Marjo in streekdracht een boeiend verhaal vertelt. Omdat de koeien gelukkig nog op stal staan, kunnen mooie filmbeelden ontstaan.

Via de Stolp (van potstal naar gruppestal) lopen en rijden we naar de fotogenieke gele ophaalbrug van Ouderkerk (filmstop) en door naar de dubbele buurt en het Koopmanshuis. Omdat we hier nergens met deze groep naar binnen kunnen, gaan we door naar de wasserij.
Een prachtige locatie is dit met veel plaats voor alle rolstoelen en overal ruimte voor de filmers en fotografen.  Gelukkig draaien de waskuipen want de wasserij is verder wegens pauze niet bezet met een wasvrouw of -man.  Dus vertel ik zelf het verhaal van Gehrels en de werkomstandigheden hier. Helaas ligt er geen was op de bleek maar ook zonder moet ik er wat over vertellen omdat het een wezenlijk onderdeel is van het wasproces. Bij de spoelbak kruip ik zelf maar even op mijn knieën in het strobakje; ik kan moeilijk iemand uit de rolstoel vragen om dit te doen.

Dan is het tijd voor even een sanitair rondje achter de wagenloods van Goes.
Vervolgens lopen we via het Deventer urinoir en de standerd-molen terug naar de Kasteelboerderij voor een welverdiende lunch.

Het Openluchtmuseum is een van de deelnemers aan de Museum Plus Bus, een bijzonder leuk initiatief voor ouderen in Nederland.
De bus rijdt elke dag gratis een groep senioren naar één van de twaalf deelnemende musea. Het zijn mensen die écht niet meer zelfstandig een museum kunnen bezoeken. En dat wordt gewaardeerd...kijk maar.

Perspublicatie van het Openluchtmuseum:
De Museum Plus Bus maakte samen met de bewoners van Woonzorgcentrum Joannes Zwijsen een filmpje om te laten zien hoe belangrijk het is dat senioren ...buiten de deur blijven komen om nieuwe omgevingen te ontdekken. Speciale dank gaat uit naar mevrouw Schilders, mevrouw Verhoeven, mevrouw Dijkstra en meneer Van der Zande voor het delen van hun verhalen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten