vrijdag 22 april 2016

Middelbare scholieren lopen thema-rondleidingen

Vandaag een drukke dag in het museum met meer dan 900 scholieren in allerlei projecten.

Drie groepen van 20 scholieren van VMBO tot HAVO lopen vandaag enkele themarondleidingen. Ik mag  tweemaal met een groep op stap met als motto "eten en drinken".
Met de eerste groep, voornamelijk jongens, bezoek ik het blauw loshoes (eenpots maaltijden) en aansluitend de rosoliemolen (van vlasbollen tot lijnzaadolie).
Met de tram bezoeken we vervolgens even het Groene Kruisgebouw (beetje buiten het thema) en vervolgens de bierbrouwerij. Naast een goed uitleg van het brouwproces krijgen de jongens een glaasje wort te drinken (eerste stadium van bier, nog zonder alcohol). Tevens de uitleg waarom kinderen vroeger bier dronken in plaats van water.  Een boterbabbelaar rondt dit verhaal af.
Via de dodendraad die tot veel aktiviteiten leidt (wel stoer om even via het houten raampje door de draad te kruipen die onder 6000 volt stroom staat) bereiken we de papierschepperij en de standerdmolen waar graan tot meel wordt vermalen. Rogge voor het roggebrood (ontbijt van de armen) hoeft niet gemalen te worden, maar tarwe wel.
We hebben maar een uurtje dus met een kleine spurt bereiken we als laatste groep net op tijd het entreeplein waar mijn tweede groep al wacht.

De tweede groep bestaat voornamelijk uit meisjes van Havo-3 versneld en ik besluit dit keer een ander traject te nemen. Wel weer eerst de rosoliemolen met een prima verhaal van de molenaar. Dan de tram naar Dingenliefde waar we het Indisch Achtererf bezoeken. Esther neemt de meisjes snel mee in haar Bruynzeel keuken en wil wel eens weten hoe vaak men aardappelen eet en hoe vaak rijst. De invloed van de Indische keuken op Nederland is duidelijk.

Dan naar de Delftse molen. De meiden hebben er zin in en racen de trappen op naar boven waar molenaar Marcel een goed verhaal vertelt over het malen van graan en over het scherpen van de molenstenen dat om de 6 weken moest gebeuren. Er draaien in deze molen maar liefst 4 paar molenstenen parallel zodat er een enorme productiecapaciteit ontstond, en dat in de 17de eeuw.

Via de standerdmolen bereiken we na een uur weer het entreeplein. Meer zit er helaas niet in in een uur. Graag was ik nog naar een paar meer lokaties gegaan. De groep was overigens met het thema arm-en-rijk ook al op een aantal van mijn favoriete lokaties geweest, zoals Varik en de Koopmanswoning.

Ik vond het een goed bestede prima morgen maar ik hoop dat er voor deze groepen een half uur bij kan komen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten