woensdag 1 september 2021

Evacuatierondleiding 1 september 2021

 Na de slag om Arnhem in september 1944 zijn ongeveer 600 Arnhemmers na de verplichte evacuatie uit de stad, tijdelijk gehuisvest in het Nederlands Openluchtmuseum.

Deze slag is inmiddels meer dan 75 jaar geleden en juist in de eerste septembermaand  na corona besteden we extra aandacht aan de evacuees in ons museum.

De vrije rondleidingen in het weekend en op de woensdagen zijn zgn. evacuatie rondleidingen.

Op woensdag 1 september mag ik de aftrap doen met de eerste vrije rondleiding van dit type. RIO Annemiek loopt vandaag met me mee; hopelijk kan ze ook binnenkort beginnen.

Even wennen voor de bezoekers dat de vrije rondleiding dit specifieke onderwerp heeft maar ook al direct melden zich enkele bezoekers die speciaal hiervoor gekomen zijn.

Na een korte inleiding over de rondleiding die gaat volgen en over het ontstaan van het museum, ga ik met de groep van 8 bezoekers (meer is helaas nog niet toegestaan dus niet alle belangstellenden kunnen mee) naar de rand van de vijver bij de ophaalbrug, waar de dames in de oorlog de was deden en waar de mannen zich wasten, zo is te zien op de foto's die ik bij me heb in het boekje "Gesloten wegens bewoning". 



Hierna op naar het huisje van Marken dat in de oorlog dienst deed als winkeltje voor eerste levensbehoeften (vaak wat aardappelen en groente).

In de Zaanse buurt vertel ik het verhaal over de apotheek die boven het huidige Chinees restaurant aldaar gevestigd was en waarvan de sporen nog steeds te vinden zijn in en op de balken van het dak.

Na een sfeer-uitstap in de wasserij van Overveen (niet alles hoeft evacuatie-gerelateerd te zijn), loop ik door naar de Delftse Molen waar we de evacuatie expositie bekijken op de begane grond. Een indrukwekkend verhaal met indrukwekkende foto's. De nazi's hebben na de evacuatie de hele stad huis voor huis leeg geroofd.

We eindigen bij het monument voor de vermoorde verzetsstrijder Zwiers.

Een emotionele start voor mij van deze specifieke rondleidingen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten