donderdag 9 september 2021

Vergissen is menselijk zullen we maar zeggen

 Vandaag ben ik al vroeg in het museum om me voor te bereiden op een rondleiding met een groep inburgeraars van een grote schoolgroep.

Er zijn ook diverse andere groepen van deze schoolgroep die de speurtocht "Onopgeloste zaken" gaan spelen. En daar gaat het mis. Exact op de afgesproken tijd staan Zeffie en ik met een groep die netjes door de schoolbegeleider in tweeën wordt gesplitst. Ja zij doen de inburgeraars opleiding.

Als we al een kwartier op weg zijn komt het telefoontje van onze Anneke dat er een groep op ons staat te wachten. Huh ???  De groep waarmee we lopen had de speurtocht moeten doen maar de begeleider wist dat niet. Bij de Stolp boerderij wordt mijn groep alsnog ingeruild voor een groep inburgeraars uit Eritrea.

Begeleidster Nancy vat het rustig op en we gaan gewoon weer van start. De mannen houden van techniek dus allereerst naar de poldermolen en de paltrok molen; helaas staan ze allebeide stil vandaag : geen wind en dus geen molenaar.

Op de scheepswerf hebben we meer geluk met de gedreven uitleg van Henk over de bedoeling van de museumwerf en specifieker over de beide bootjes die gebouwd worden. Helemaal vol zijn  enkele Eritreeërs over het perfecte en goed scherp geslepen gereedschap.

We bereiken de wasserij waar deze technische jongens weer smullen van het aandrijfsysteem van deze wasfabriek van de heer Gehrels.

In de papiermolen is het druk en we moeten zelf een beetje achter de waarheid komen zonder de vertellende molenaar te storen in zijn verhaal aan andere bezoekers.

Via de drukkerij bereiken we de Dodendraad (toch weer indrukwekkend; huh ?? waarom wilde Duitsland niet dat Belgen naar Nederland gingen); een verhaal over Wereld oorlogen gaat hier toch te ver.

Met de tram rijden we van het Kindererf naar het entreeplein (oei, mondkapjes...) waar de rondleiding eindigt met een warm applaus waar ik best blij mee ben, gezien de situatie die ontstond.

De groep gaat op zoek naar de friet bakkerij en ik zoek mijn weg naar de kantine die eindelijk weer open is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten