maandag 20 september 2021

Molenaarsgilde op excursie

 Vandaag bezoekt ons een flinke club molenaars van een korenmolenaars gilde.

We zijn met 4 rondleiders en we maken een rondloopafspraak langs de molens om elkaar niet in de weg te lopen met verschillende groepen.

Met mijn molenaars loop ik, na een korte intro over het Openluchtmuseum, naar de poldermolen (vijzelmolen) en vervolgens naar de paltrokmolen (houtzaagmolen); deze beide molens zijn helaas afgesloten en niet bezet met een molenaar zodat ik daar mijn eigen verhaal kan doen dat uiteraard hier en daar prima wordt aangevuld of ook verbeterd door de ervaren molenaars in mijn groep.

Vervolgens bezoeken we de rosoliemolen uit Ziewent waar oliemolenaar John W een prima en vooral ook humorvol en aanschouwelijk verhaal vertelt. De molenaars zijn er stil van en een van hen vertrouwt me buiten toe dat John hem doet denken aan  TV-humorist Tommy Cooper. Een rijk compliment.




Bij de standerdmolen uit Huizen worden we opgewacht door museum-molenaar Jaap die de bezoekende molenaars meeneemt naar boven via de steile trappen tot in de "versnellingsbak" van de molen. Bezoekers worden hier maar zelden toegelaten en de gilde-collega's zijn er dan ook erg verguld mee.

In de papiermolen is het weerzien met onze molenaar Ada een uitbundige reünie met veel bijna omhelzingen. Ada weet precies waar in Nederland en op welke molen de collega's werken.



Ada vertelt op boeiende wijze de werking en historie van de papiermolen en uiteraard wordt terplekke voor een ieder een stuk papier geschept vers van de molen.

Vol van deze mooie tour wandelen we terug naar het entreegebouw waar de lunch wacht en waar ook de andere drie groepen inmiddels zijn teruggekeerd.

Een ook voor mij leerzame en erg interessante rondleiding waarin zo veel molenkennis is samen gekomen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten