vrijdag 15 oktober 2021

Gezondheidscentrum houdt bedrijfsuitje

 Vandaag word ik al vroeg opgeschrikt door een berichtje van Astrid dat ze ziek is en of ik diezelfde ochtend al een rondleiding van haar kan overnemen. En dat kan natuurlijk in zo'n geval.

Samen met Cora melden ik me bij een groep van 20 personen in het Canon Café. Ze hebben die zelf al in twee groepjes van 10 verdeeld zodat we na de koffie met appelgebak direct kunnen vertrekken.

We starten in mijn geval bij de Westerstraat panden waar we al voor staan en we bouwen een vroeg feestje in het café van Tante Stien met Johny Jordaan.

In Harreveld (blauw loshoes) zien we hoe er daar geleefd werd en hoe vlas verwerkt wordt tot vlasvezels voor het spinnen en weven van doeken, en tot lijnzaad als grondstof voor de rosoliemolen.

Buiten wacht Harm bij de raddraaierij waar hij uitleg geeft over karrewielen en hoepelbranden.

In de rosoliemolen wacht Engele ons op met een prima verhaal over de productie van lijnolie uit lijnzaad.

Met de tram rijden we een grote ronde tot aan de remise (terwijl de conducteur uitleg geeft over wat er buiten te zien is) en terplekke bekijken we in de remise onze voorraad trams en de geschiedenis van de Arnhemse tram.

Via de smederij (pauze helaas) en de weverij (pauze helaas) komen we bij de wasserij/blekerij waar ik zelf mijn verhaal kan doen over het leven in deze schitterende locatie van de heer Gehrels.

Via het Zaanse Plein en de Koopmanswoning lopen we over de tolbrug van Ouderkerk naar het molenpunt van waaruit we een goed zicht hebben op de poldermolen en de paltrok. 

De tijd dringt dus met stevige pas lopen we naar het canon café waar de lunch wacht. Ook Cora is net terug dus na veel bedankjes kan men gezamenlijk aan tafel.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten