vrijdag 8 oktober 2021

Huis voor licht dementerenden maakt een prima uitstap naar ons museum.

 Vandaag is een grote groep licht dementerenden te gast in ons museum. 

Op het entreeplein blijkt dat de groep al in vier kleurgroepen is ingedeeld. Ik mag de blauwe groep meenemen (vanwege mijn volume en articulatie, volgens een van de wat dove mannen).

De andere drie groepen worden rondgeleid door Lies (met vlecht), Annet en GerardB.

Mijn groep start na een kort entree op het plein, in de boerderij van Staphorst waar Anne ons laat zien wat stipwerk is en wanneer je kleren in de rouw draagt (en hoe die er uit zien).

In de Stolp is de verwondering weer groot bij de sierstallen en vooral de inwendige hooiberg.



Via de tol-ophaalbrug en het Zaanse koopmanshuis bereiken we onze vertelkunstenaar Martin de Meesterbakker die voor onze groep de brand steekt in takken-oven. Vervolgens legt hij uit waarom we daar bakken en welke producten daaruit ontstaan voor onze bakkerij. Na enkele aankopen gaan we naar de wasserij waar ik zelf het verhaal moet vertellen vandaag; de molen draait niet en de stampers stampen niet helaas. Toch is de groep geboeid door mijn uitleg over de werkprocessen van de heer Gehrels. 

Dan moet er een pauze komen; dus op naar het terras van de poffertjeskraam waar de dranken en de poffertjes prima smaken. 

Vanwege de tijd moeten we de ambachtsbuurt laten liggen en we snellen naar het entreeplein om nog even te kunnen meebrullen met Willy Alberti en Johny Jordaan in het Amsterdams café.

Alle groepen samen gaan nu drie ronden rijden in de tram. De rondleiders nemen afscheid.

Van harte word ik uitgenodigd om een keer naar Doorwerth te komen op de koffie.

Een prachtige rondleiding voor alle vier de rondleiders in de volle zon van de herfst.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten