donderdag 10 december 2009

Bedrijfsuitje van een tuinbouwbedrijf

donderdag 10 december 2009
Een tuinbouwbedrijf uit de Randstad is met 28 mensen naar het museum gekomen voor een bedrijfsuitje inclusief rondleiding. Rondleidster Carla, die veel ervaringen heeft met kruidentuinrondleidingen, neemt haar groep mee naar de tuinen (brr, moet ik niet aan denken in de winter, al die uitgebloeide rommel in het donker) en ik krijg van mijn groep verzoeken voor de Stolpboerderij, de bijenstallen en de HSL-boerderij van Hoogmade.

Vantevoren was ik al even op het Zaanseplein geweest waar Vanessa bereid is mijn groep wat te vertellen over de geneeskracht van kruiden, en bij Mark in de smederij die ook graag zn verhaal zal doen. Helaas, als ik er met de groep kom zijn beiden met pauze: even eten in de Hoeferzaal dus; een prima voorziening maar lastig als je je groep iets wilt laten zien.

Ik begin bij de paltrokmolen die vlakbij de opkamer van de Kasteelboerderij ligt waar de groep haar verzamelpunt en diner heeft. De paltrok geschiedenis verbind ik altijd aan de Nederlandse welvaart in de 17de eeuw: snel planken zagen betekent immers snel huizen bouwen in de Zaan en vooral ook snel VOC schepen bouwen. Tsaar Peter kwam er zelfs naar kijken.

Dan via de de vijzelmolen naar de gevraagde Stolp uit Zuid Scharwoude (NH); helaas is er geen tijd om naar het winterverhaal van Ada te luisteren. Via Staphorst (helaas gesloten wegens verbouwing en nieuw dak) en Kadoelen (filmpje van Connie en Johnnie) komen we in het blauwe Loshoes van Harreveld: ook al weer pech, er staat juist een andere rondleider uitgebreid zn verhaal te doen. Dus direct door naar de rosoliemolen: bingo !! Hans van Zoest weet de groep direct te boeien met zn verhaal..

Ook in Vierhouten wordt het verhaal over de werk- rouw- en kerkmutsen zichtbaar gewaardeerd. Na een vragenrondje moet ik de mensen toch mee verder nemen.

De gevraagde bijenkorven staan er wel maar alles is duister dus ik vertel iets over de expositieruimte en over de imkers die er vooral 's zomers veel laten zien.

De HSL-boerderij van Hoogmade is weer een echte hit omdat de groep voor een deel uit dat gebied komt, en regelmatig heeft geschaatst over de vaart langs het toen nog rijksmonument.
Kerstviering en Sinterklaas passeren de revue en ik stoom (vergeefs dus) door naar de kruidentent op het Zaanse Plein en naar de smederij. Gelukkig is de VGL-loods open en kunnen tijdens mijn uitleg enkele groepjes een belevingstochtje maken in de diligence.

Het is al ruim dinertijd als we snel de tram pakken naar de Kasteelboerderij. In de pronkkamer wacht reeds de andere groep.

Het was een mooie rondleiding waar enige improvisatie toch gewenst bleek.