vrijdag 30 oktober 2009

Bestuursleden van een woningbond

Vandaag neem ik een rondleiding over van een zieke collega. We zijn met 5 rondleiders en we verdelen de meer dan 80 deelnemers in groepen van ongeveer 20 man.
De rondleiding dient gedeeltelijk over wonen te gaan en tenminste de Tilburgse wevershuisjes te omvatten.
Met de tram vervoer ik mijn groep direct naar de Brabantse buurt waar we eerst een snelle doorloop door het spaarstation Dingenliefde. Oud directeur Vaessen had me al eens aangeraden dit in een rondleiding op te nemen, maar wat ik verwachtte gebeurde ook: de groep verspreidt zich al snel door het gehele complex waardoor mijn verhaal slechts een deel van de groep kan bereiken.
Toch is de waardering voor dit complex groot. Tot mijn verbazing staat Wilma van de wasserij hier als presentatrice.
Het groenekruisgebouwtje uit Vessem scoort prima met de bekende lysol-lucht en de strenge zuster en dito dokter. Veel herkenning bij deze groep ouderen van gemiddeld 60 jaar en ouder.

Dan even Krawinkel met z'n typische bouw rond de mestvaalt en de eerste heilige communie.

De Tilburgse huisjes scoren goed dankzij de aanwezige gastvrouw die een prima verhaal vertelt.
Na een korte doorloop in het café de Goede Moordenaar, wandelen we naar de papiermolen (prima presentatie) en naar het gevraagde Rietveldhuisje.

Via wasserij en Zaanse plein breng ik de groep naar de lunch in de Kasteelboerderij.
Zowaar een applaus voor mn rondleiding, waar ik blij mee ben.