vrijdag 16 april 2010

Met een pensioeninstelling door Brabant en Limburg

Vandaag is een landelijke pensioeninstelling een dag te gast in het museum, met bijeenkomsten in vergaderzalen en in horeca-locaties in het park. In de middag leiden collega Gerard en ik beide een groep rond, waarbij we bij toeval ook allebei in de Brabantse buurt terechtkomen met de tram.
Het GroeneKruisgebouw roept veel herkenning op al weet ik niet meer precies welke kleur kruis nou bij welk geloof behoorde. Even uitzoeken dus.
In Krawinkel was ik lang niet geweest en naast de nog aanwezige presentatie over de heilige communie, is ook altijd de bouw van deze vakwerkboerderij boeiend voor de bezoekers.
De Tilburgse huisjes zijn niet bemand wat me in de gelegenheid stelt om rustig de vier getoonde decennia in beeld te brengen. Ook hier weer veel herkenning in het 70-er jaren huisje. Dat er nu Turkse buren zijn dat vergt even wat extra uitleg.
De bierbrouwerij boeit zowel de dames als de heren en ieder proeft even van het winterbier.
Dan naar de papiermolen waar Bé wederom een prachtig verhaal vertelt over werking en acgtergrond van de molen; knap dat hij altijd weer goed verstaanbaar is terwijl de stampers doorstampen.

Bij de standerdmolen uit Huizen pak ik de windmolens even bij de kop, dus ook de Delftse molen (gesloten), de vijzelmolen (draait vandaag !!) en de paltrok. We eindigen bij Henk Meijer in de woonwagen waar hij al stoelemattend een stukje geschiedenis vertelt.

De rondleiding is een kwartier uitgelopen; men heeft echter nog drie kwartier voordat in de Hanekamp het diner wacht; geen probleem en een prima afscheid met dankwoorden.