woensdag 21 april 2010

Gezamenlijk kamperen in Arnhem

Wat is er mooier dan met een groep ouderen samen kamperen (in caravans) en dan met meer dan 40 mensen het Openluchtmuseum bezoeken.  Een dankbare groep voor Anneke B en voor mij.

We wisselen elkaar af in Harreveld en de Rosoliemolen waarna ik Vierhouten probeer dat helaas nog dicht is vanwege renovatie. Met een verhaal buiten en met Nunspeet en het eekschillen erbij, komt het toch nog goed.
Dan naar Staphorst met de potstal en de de Stolp met de gruppenstal. De enorme vierkante binnenhooiopslag met ingebouwde bedsteden oogst veel applaus.
Buiten vertelt Mark een goed verhaal over de polder vijzelmolen en de paltrok. Con vertelt over het waarom van de aanwezige woonwagens.
Het Koopmanshuis blijft een buitenverhaal wegens de aanwezige rolstoeldeelnemer maar bij de Chinees en de bakker komt zij toch prima los van haar handicap.
Bij Marken splitsen zich direct de mannen en de vrouwen omdat Vanessa en een vrijwilligster samen in klederdracht een pracht plaatje vormen en veel vertellen. Eef vertelt de mannen over het tanen van de netten en over het gebruik van de scheepsreparatiewerf.

Op het centrale plein is de anderhalf uur alweer verstreken en ik laat mijn groep verder zelf het park verkennen met tips voor alle windrichtingen.
Later blijkt dat Anneke nog drie kwartier extra is doorgegaan met haar groep. Oeps, daar weet ik zo snel niet mee om te gaan. Heel mooi dat ze is doorgegaan (doe ik ook wel regelmatig, en had ik nu ook gemakkelijk kunnen doen) maar ik hoop niet dat mijn groep nu een achtergesteld gevoel overhoudt aan deze rondleiding. Toch maar iets over afspreken de volgende keer als we met meer rondleiders zijn.

Ondanks zo nu en dan zon, is het een snijdend koude morgen geweest.