zondag 4 april 2010

Rondleiding met een zuivel-accent

Vandaag mag ik een familie rondleiden waarvan de jarige opa altijd veeboer is geweest in Brabant en waarvan een zoon in Beerta woont.  Men wil daarom graag een orientatie op zuivel. Omdat er ook 6 kinderen bij zijn is, moet ook de interesse van deze jonge mensen aangesproken worden lijkt me.

Eerst naar Staphorst, waar het vee nog in de potstal staat; ook onze gastboer heeft thuis een Lakenfelder koe dus mooi dat er hier ook een staat. Ingrid in klederdracht kan boeiend vertellen over de potstal en hoe je stinkend rijk kon worden. De kinderen zoeken hun grenzen op door de koeien voorzichtig aan te raken. Omdat de potstal leeg is en de vloer dus heel laag, leggen de koeien hun koppen gezellig op de grond buiten de stal.

In de Stolp is vervolgens te zien hoe koeien naast elkaar staan met zo'n praktische goot erachter. De kaasboerderij boeit, vooral ook de enorme vierkante hooi-binnenruimte waarin de bedsteden uitkomen.

Buiten boeit Con de kinderen met het kacheltje bij de woonwagen, terwijl de ouderen zich verdiepen in de komst van zigeuners en woonwagenbewoners; ze hebben ze overal wel in de dorpen gehad.

Op de Abcouderburg even wat foto's en een verhaal over de paltrok en de vijzelmolen; dan door naar het koopmanshuis en de 50-jaren Chinees die minder boeit dan ik had verwacht.

Op het plein even de fietsen uitproberen en dan door naar Hans de smid die een fraiie spijker smeedt en daar een mooi verhaal bij vertelt.

In de remise vertel ik het verhaal van de ondergang van de Arnhemse tram en de herrijzenis in het museum.

Met de tram rijden we rond naar de Freija zuivelfabriek, waarbij ik de kans heb in vogelvlucht het park de revue te laten passeren. In Freija neemt de ervaren boer regelmatig het woord en vertelt mij veel zaken die ik niet meer wist. Prachtig !

Bij Beerta laat ik de groep gaan. De zoon zal het Beerta verhaal vertellen en tevens is daar Vanessa die veel details kan vertellen en ook het stakingsverhaal laat leven.

De familieleden bedanken me allemaal en schudden me de hand; dat geeft me het gevoel dat het een zinvolle rondleiding was, ook tot tevredenheid van de kinderen.