zondag 15 april 2012

Een vrije rondleiding samen met aspirant rondleider

Op deze frisse zondagmorgen mag ik de vrije rondleiding van 11.30 doen, samen met de aspirant rondleidster waarvan ik mentor ben. Aspirante Lies is echter een zeer ervaren rondleidster bij Burgers Zoo dus de kneepjes van het vak kent ze wel.  Vanwege de drukte starten we niet bij de feestlocatie Westerstraat maar bij Ton N in de Rosoliemolen. Op de voor hem zo karakteristieke wijze weet hij de groep direct te boeien met deze unieke molen waar lijnzaad wordt geplet, verhit, en geperst. Er zit zo vroeg nog geen zaad in de buulen maar de molen kan toch even stampen om zo de kenmerkende herrie te ervaren.
Na een korte stop voor Harreveld met het zo fraaie blauw en de uulegaten, lopen we naar Staphorst waar Ingrid ons verwent met allereerst de herkomst van de Staphorster schilderingen van Goldstein, en later ook nog met het stipwerk en haar kleding. Via de potstal met levend vee (5 soorten koeien !) komen we in de gruppenstal van de Stolp en in de indrukwekkende ingebouwde hooischuur.

Buiten even het verhaal van de hier zo mooi zichtbare molens, en dan door de Zaanse buurt naar de wasserij waar Con ons opwacht met het wasverhaal en een demo van het spoelen op de knieen, en het hozen met de hoosspaan. Na enkele kinderen willen de mannen toch ook wel even.

Via de weverijen en de smidse komen we bij de Tielse VGL-loods en de remise, waar ik afscheid neem van de groep na eerst nog wat tips voor de verdere dag.  Lies en ik krijgen een welgemeend bedankje van deze behoorlijk diverse groep die daarna ook in verschillende richtingen weer uiteen valt.

Met Reinier beluister ik nog even het Crescendo orkest uit Elden dat vanwege het mooie weer een enorme ruimte buiten de muziektent weet te vullen met vele muzikanten. We schatten in dat ze bij regen ook zeker niet  allemaal in deze fraaie koepel passen. Het klinkt goed. Tevreden laat ik het museum achter me voor vandaag.