vrijdag 26 september 2014

Een landelijk vervoersbedrijf verwent haar jubilarissen met museumbezoek

Vandaag mag ik met Cora en de weer volledig herstelde Jan een rondleiding verzorgen voor de jubilarissen van een bekend landelijk  vervoersbedrijf.


In de Kasteelboerderij delen we de groep bezoekers in drieën en we gaan op pad.
Ik start in de 17de eeuw met de paltrok molen en houd hier ook een korte inleiding over het meer dan 100-jarige museum.
Via de windwatermolen met vijzelpomp bereiken we de brug van Ouderkerk en de Zaanstreek. De dubbele buurt en de rijke koopman Honig spreken tot de verbeelding. In de bakkerij genieten we van de heerlijke geuren en kan ik mijn verhaal over de prachtig brandende takkenoven kwijt.


In de wasserij worden we opgewacht door Judy die het wasverhaal vol verve kan vertellen. Altijd weer mooi om de verwondering te zien bij mensen als ze hier voor het eerst binnen stappen.


In de smederij is Mark druk  met een bijzonder object voor enkele kinderen. Ook hier de heerlijke specifieke geur.


De VGL loods en de remise kan ik niet overslaan. Het verhaal van de Arnhemse tram houd ik kort bij deze Friezen en Groningers.
We lopen door naar Freia waar in vogelvlucht kan worden kennis genomen van de kaas- en boterproductie in Friesland.  Helaas draait de stoommachine niet vandaag.


In Beerta voelen de Groningers zich direct helemaal thuis bij Trijn die zelf met een behoorlijk Gronings accent spreekt: prachtig !  Een van de mensen in mijn groep blijkt in Beerta te wonen. Op de deel staan we even stil bij de landarbeiders stakingen van 1929.


Via de kop-hals-romp boerderij van Midlum bereiken we de tram en rijden we vlot naar de Kasteelboerderij waar de lunch inmiddels wacht. Ook de andere groepen zijn op tijd terug bij de altijd stipte Horeca collega's.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen