donderdag 6 april 2017

Engelse toeristen genieten van de Hollandse Lente

Vandaag mag ik samen met collega Lies K een groep van 30 Engelse toeristen verdelen en rondleiden. Mensen vanuit overal in Engeland die erg geïnteresseerd zijn in ons museum.

We starten in de rosoliemolen die helaas niet bezet is om 14.00 uur. Wel draaien de molenstenen en zien we het virtuele paard. Ik laat de bezoekers het lijnzaad voelen en ook het platgeperste lijnzaad voelen waar alle olie nog in gevangen zit.

Ook in Vierhouten is geen bezetting en als ik klaar ben met mijn verhaal komt toch Hermien nog even tevoorschijn gelukkig. Via de deel vertrekken we langs de schaapskooi naar de oude Engelse caravan. Deze caravanfabriek bestaat nog steeds zo weet men te melden.

Hoogmade is ook nu weer een verbazingwekkend mooi bezoekersdoel met veel aaahs en oooohs.  Via het zomerhuis lopen we achter uit naar de paltrokmolen die door de meeste groepsleden wordt beklommen. Heerlijk om de molen volledig te zien draaien en zagen.

Langs de vijzelmolen bereiken we het molenpunt en via de gele ophaalbrug lopen we de Zaanse buurt in. Net als bij de paltrokmolen komt ook hier weer de rijke Gouden Eeuw ter sprake die uiteindelijk werd overgenomen door de Engelsen in de 18e eeuw.

De bakkerij is met al zijn geuren en de takkenoven een welkome warme afwisseling op deze toch nog gure lentedag.

In de wasserij houd ik zelf mijn verhaal want alles draait wel maar er is geen wasvrouw te bekennen.

We bezoeken de weverij en lopen naar de smid Patrick die in schitterend Engels de groep laat zien en horen hoe je een vierkante spijker smeedt.

Bij de remise even wat over de Slag om Arnhem die bij alle Britten zeer bekend is.

Met de tram bereiken we het entreeplein waar de rondleiding eindigt. Enkelen verlaten de tram onder veel dankzeggingen waarbij me ook nog wat in de hand gedrukt wordt (dat komt niet vaak meer voor). Een deel van de groep reist met me mee tot de Dingenliefde/Brabantse buurt.

Zelf rijd ik met veel tramcollega's mee naar de Kasteelboerderij waar we met een hapje en een drankje Will Teunissen uitzwaaien die alle 15 jaren die ik nu in het museum werk actief was als coördinator bij het trambedrijf.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten