donderdag 24 september 2015

Hulpbehoevende ouderen met begeleiders genieten van fraaie herfstdag

Vandaag mag ik met collega-rondleiders GerardB en Jan vdB een groep van 60 ouderen (incl begeleiders) verdelen en laten genieten van een rondleiding door ons museumpark.

Met mijn groep start ik in Staphorst waar de begeleiders de rolstoelen vlot over de keien de deel in rijden en maar meteen de helling op gaan naar het woongedeelte van deze fraaie boerderij.  Helaas voor de vrouwen is Staphorst niet bezet vandaag en blijft de streekdracht dus buiten beeld.
Maar er is genoeg te vertellen hier: je valt met de deur in huis, er is brood op de plank, schilder Goldstein schilderde menig huis in dit dorp voordat hij helaas werd afgevoerd door de Duitse bezetters. Dan de kleine bedsteden en het venstervrijen. Ja een prachtlocatie is dit. Maar spoedig weer iedere dag een presentatiemedewerker op deze plek zetten, zou ik zeggen.

Dan door naar de Stolp met de karakteristieke binnen-hooiberg en de gruppenstal.
Via de oprit naar de brug van Ouderkerk (waar ik altijd iets over de hier goed zichtbare molens vertel) bereiken we het Zaanse Koopmanshuis van Honig.

Genoeg dan over de 17de eeuw en we wandelen door naar de wasserij van Overveen. Ook hier helaas geen bezetting maar door het verleden van mijn vrouw Connie kan ik het verhaal hier binnen wel dromen. Een van de begeleidsters wil wel even in een spoelbakje gaan zitten (op de knieen in het stro) om te voelen hoe dat gaat als je de was moet spoelen: dit vergeten deze ouderen nooit meer (al duurt dat bij 80+ niet zo lang meer meestal). Daarna zijn zelfs twee begeleidsters en een begeleider bereid om de hoosspaan te hanteren en water over de was te spetteren. Een bijzonder mooi gezicht en dus worden er foto's gemaakt.

Via de weverij (het tolhuisje is te vol helaas om er met veel rolstoelen naar binnen te gaan) bereiken we de smederij: heerlijke geur en een stagiaire aan het smeden. De smid heeft zo alle tijd om ons wat te vertellen over Loerbeek en de smederij. Loerbeek blijkt vlakbij Hummelo te liggen waar deze groep vandaan komt.

Bij de VGL-loods en later de remise stappen we op de tram naar het entreeplein. We bezoeken daar het postkantoor in de Westerstraat en via de pottebakkersgang bereiken we het Jordaans café waar we samen heerlijk zingen samen met Johny Jordaan.

Bij het entreegebouw sluiten we de rondleiding af. Enkele ouderen hadden me onderweg al laten weten dat ze dit zo'n grandioos dagje uit vonden. Het was schitterend droog herfstweer. Een uur later regent het pijpestelen.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen