vrijdag 11 september 2015

Vrijwilligersuitje van een vereniging voor landschapsbeheer

Vandaag veel rondleidingen: Ruud kom ik tegen terwijl hij wacht op een Duitse groep; Anneke kom ik tegen op weg naar een Hubertus-groep. En ik mag vandaag met Lies een groep landschapsbeheerders rondleiden tijdens hun vrijwilligers-uitje.

Het museumterrein wordt vandaag beheerst door de opbouw van het Landleven-weekend met veel autoverkeer dat veel te snel rijdt en overal pagode-tenten en marktkramen. Toch is het mogelijk een goed beeld te krijgen van ons museum door wat "onbesmette" gebieden te bezoeken.

Allereerst bezoek ik met mijn groep de paltrokmolen met de bijbehorende geschiedenis. Dan door naar de vijzelmolen die ook al zo belangrijk was voor Nederland. We wandelen de stolpboerderij binnen en genieten van de enorme hooischuur met de indrukwekkende gebintenconstructie.
Dan een stukje geschiedenis van de familie Twuyver en de vele functies van de heer des huizes.
De gruppenstal is uitgangspunt voor ons bezoek aan de potstal van Staphorst. Binnen vertel ik zelf een verhaal over het wonen aldaar want Staphorst is niet bezet helaas op dit moment.

Via de brug van Ouderkerk komen we bij het Koopmanshuis in de dubbele buurt en de geschiedenis van de familie Honig. Zomaar sta ik daar oog-in-oog met mijn oude koormaatjes Miep en Rob.

In de wasserij-blekerij vertel ik het altijd weer mooie verhaal over rijke mensen, grote linnenkasten, wassen, bleken, drogen en strijken en natuurlijk juffrouw Ada die bij U thuis de kast komt opmeten.
Helaas is de wasserij niet bezet met een wasbaas of -vrouw.

De smederij bekijken we even maar ook deze is niet bezet dus het echte werk van de smid moet deze mannengroep missen helaas.
Gelukkig is er de Van Gend en Loos loods die de meeste mannen wel aanspreekt, en tenslotte de tramremise en het trambedrijf waarover ik uren zou kunnen vertellen.

De contactpersoon van de groep wijst me op het overschrijden van de rondleidingstijd en dus beƫindig ik hier onze tocht en rijd ik met de meeste deelnemers mee richting Grote Weide met de gearriveerde tram.

Tijd om me op te maken voor de BBQ van de personeelsvereniging van het museum.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten