vrijdag 4 september 2009

Gepensioneerde Gemeente-ambtenaren

Vandaag mag ik met vier mede-rondleiders een grote groep gepensioneerde gemeente-ambtenaren rondleiden van de Gemeente H. Nadat we de groep hebben verdeeld in ongeveer gelijke parten van 20 man, vertrek ik als laatste en met late toiletgangers zit ik al snel op 28 mensen. Geen probleem echter, men heeft er echt zin in (ik wilde perse met jou mee sprak een lieve dame die haar moeder voortrolde in een rolstoel).
Na mijn uitleg over museum en de rol van de paltrokmolen voor Hollands Welvaren, genieten we val de mooie uitzichtplek op de reparatiewerf van Marken. Via de ophaalbrug naar het Koopmanshuis in de Zaan waar men zn ogen uitkijkt. De aktiviteit in de wasserij (Ada in actie) doet het enthousiasme nog verder oplaaien (ook perfect toegankelijk voor een bijna blinde man in rolstoel) en ik doe er nog een schep bovenop met de papiermolen waar ?? een erg boeiend betoog houdt over het papier scheppen. Met een eerste buitje regen bereiken we het te krappe huis van Hindelopen dat dus in twee groepjes moet. Een afgelopen rolstoelband is door twee sterke mannen snel weer op de plaats gebracht. Via de kruidentuin naar Freija en dan snel op de tram naar de lunch in de Kasteelboerderij.
Er is snel een band gegroeid en ik vind het maar lastig afscheid nemen van deze mooie groep mensen.