donderdag 17 september 2009

Klein clubje van bekend weer-instituut

Voorafgaand aan de afscheidsreceptie van remise-baas Hans vd Ham, mag ik een klein groepje medewerkers van een weer-instituut uit De Bilt rondleiden.
Na een inleiding over het ontstaan van het museum en wie wat betaalt sinds de privatisering, start ik met het los hoes uit Harreveld (het blauwe Los Hoes) ondanks de storende invloed van de emigranten-video die daar draait. Toch wil ik in Harreveld geweest zijn met zn vlasteelt en zn fraaie open eenvoud, voordat ik de rosoliemolen inloop waar ?? (uit Millingen) een goed verhaal vertelt en laat zien. Vierhouten is onbezet dus ik probeer zelf wat over die mutsjes. Verder eekschillen bij Nunspeet en wilgenteenmuren bouwen in Vragender.
We lopen door naar de Molukse barak (ook onbezet) waar ik het verhaal vertel over geschiedenis en integratie van de Molukkers, en het waarom van de komst van de barak naar het museum.
Dan Hoogmade, de boerderette van Cees van Leeuwen. Ton Nienhuis vertelt een mooi verhaal in het tuinhuis van de fam Swarte. Door naar de paltrokmolen (VOC geschiedenis en Tsaar Peter) en de vijzelmolen en dan de groep loslaten bij de brug van Ouderkerk.



De remise staat intussen vol oude bekenden van Hans vd Ham voor zijn pensioen-receptie. Adelheid en Klaartje houden museumspeeches; René Platjouw doet dat namens de Tramwegstchting. Een prima einde van de dag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten