donderdag 24 september 2009

Koepelorganisatie Metaal met 60 mensen in de avond

Deze werkgevers koepelorganisatie houdt een grote bijeenkomst voor haar leden en 60 man/vrouw willen graag na sluitingstijd een rondleiding langs enkele tevoren opengestelde objecten.
Ik start met de paltrokmolen, en loop via de Zaanse buurt naar de smederij waar vaste museumsmid Mark mag toezien hoe de oud voorzitter van de Unie (ooit smid geweest) samen met de wereldkampioen smeden (een Duitser die in korte tijd een vikingschip smeedt) hun kunsten vertonen aan mijn groep van 21 unie-leden.
Hierna leid ik mijn groep naar de remise waar Henk Scholten klaar staat met een prima verhaal over het ontstaan van het trambedrijf in het museumpark.
Even overstappen en we staan in de VGL loods waar enkele groepjes gebruik kunnen maken van de rit in de postkoets. Verder kan eenieder rondkijken en vertel ik goblaal het geschiedenisverhaal.
Tot slot wandelen we naar de boerderij van Hoogmade (HSL-boerderij) waar het verhaal van de snelle overplaatsing (in stukken zagen) en de boerderette-inrichting van Cees van Leeuwen altijd weer veel verbazing oproepen.
Dan wacht het grote buffet. Reinier en ik drinken nog een glaasje waarna ik thuis met Con pas om 20.00u aan tafel ga. Even schrikken als ineens de opsporingsdienst bijzondere wetten met een zaklamp naar binnen schijnt en komt binnenvallen; ze komen gelukkig voor de vorige bewoner....