dinsdag 8 september 2009

Grote groep ANWB gepensioneerden

Vandaag mogen we met 6 rondleiders een groep van 120 gepensioneerde ANWB medewerkers met aanhang rondleiden. Daartoe is de groep vantevoren in geijke groepen verdeeld die op kleur worden samengesteld met kaartjes. Dat blijkt een prima systeem, waarschijnlijk afkomstig uit het onderwijs.
Ook onze eigen coordinator Reinier heeft hard gewerkt en heeft al voor elke groep een route uitgezet om te voorkom en dat we elkaar met 6 groepen in de weg gaan lopen. Omdat wel veel groepen dezelfde boerderijen in de route hebben, al is het dan in een andere volgorde, komen we elkaar toch regelmatig tegen in hetzelfde object wat soms lastig is.
Ik begin in de rosoliemolen waar de oliemolenaar een boeiend verhaal vertelt en vertoont; dan naar Kadoelen en Staphorst, via de Stolp naar het Koopmanshuis en de wasserij, en dan naar de ANWB-wegwijzer en de molens.
Mijn groep heeft ook nog 3 rolstoelers dus ik besluit na enkele objecten mijn eigen route te kiezen waarbij we ook de wasserij bezoeken, de Zaanse buurt met koopmanshuizen, en de ANWB wegwijzer bij het urinoir van Deventer.
In mijn groep zit een boer die veel weet van de boerderijen en van hem leer ik o.a over de dubbele bezetting van de koeiestallen in de Stolp-boerderij en over de gaten in de schotten waardoor de koeien goed vastgezet konden worden.
Men heeft het goed naar de zin, men steekt en passant ook nog veel op over de molens die we passeren en om 1500u lever ik mijn mensen af bij het HollandRama dat voor 4 groepen tegelijk is gereserveerd door de ANWB.
Met de rondleiders van deze grote groep evalueren we na op het zomerse terras van het entreegebouw; dat lijkt een goede gewoonte en het is duidelijk dat er toch veel verschillende rondleidingen gegeven zijn.