woensdag 7 oktober 2009

18 jarigen opl. Pedagog. zorg en Maatsch. werk

Op deze nog net niet regenachtige woensdagmorgen leiden we met 9 rondleiders een groep van 180 leerlingen rond van een ROC-opleiding Pedagogische zorg en Maatschappelijk werk.
Het gaat om leeftijden van rond de 18 jaar.
De leerlingen gaan met hun eigen klas en eigen docent mee met een rondleider.
Ik ben blij met mijn groep: de docente wordt gewaardeerd en gerespecteerd en de leerlingen zijn geïnteresseerd en bijna vanzelfsprekend gedisciplineerd.

Ton Nienhuis houdt een altijd weer spannend verhaal in de rosoliemolen waar de geest van het paard nog rond waart. Ook de jongedame uit Ellecom die in Vierhouten staat weet de leerlingen in hun eigen taal te boeien met het leven op de arme Veluwse gronden.
De Molukse barak is een interessante afwisseling op het boerenprogramma en Farry (?) vertelt hoe de mengvorm van nederlands en moluks eten kon ontstaan. Zelf heb ik dan eerst de geschiedenis van de Molukse "volksverhuizing" uitgelegd.
Vlien zorgt voor heerlijke braadluchten in Varik waar vooral de hondentredmolen een verrassing blijkt.
Door naar Hoogmade waar met name grote rijkdom wordt ervaren. De betekenis van de geschilderde kruisen op de buitenmuur boven de melkkelder kent voor een Surinaamse leerlinge geen geheimen. In Suriname worden nog steeds kruisen op de muren getekend om de boze geesten te bezweren.
De paltrokmolen vertelt het verhaal van de snelle rijkdom in de 17de eeuw die zonder deze molens niet mogelijk was geweest.
In de wasserij vertelt Wilma uitgebreid en boeiend het verhaal van het wasproces. Ze rondt het mooi af met een demo met de hoosspaan.
Via het urinoir van Deventer bereiken we weer het entreegebouw.

Prima vervolgens om met de 9 rondleiders nog even te evalueren over de gang van zaken; koffie dus in het entreegebouw.
Honne schuift aan en gaat direct met Wout alweer een volgende rondleiding in: een engelstalige rondleiding voor een nederlandse middelbare school.



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen