woensdag 14 oktober 2009

School voor toerisme uit Breda

Vandaag leid ik een klas rond van een touristische opleiding uit Breda. Meest vrouwen en en paar jongemannen. We splitsen de groep in drieën en met mijn groep start ik in de Rosoliemolen waar Maarten met zijn duidelijke harde stem prima overkomt tussen het geratel van de molen en het gestamp van de heipalen.
De groep blijkt vanmorgen al uit Valkenburg te komen en gaat over een uur alweer door naar Burgers Zoo dus tijd voor een aanpassing van mijn plannen aan de korte doorlooptijd. In de tram vertel ik een stukje historie van het hoe en waarom van het trambedrijf in het park, maar toch vooral geef ik een snelle kijk op het gehele Openluchtmuseum waar we doorheen rijden. Bij de remise stappen we uit en via de VGL-loods komen we bij de smederij waar een nieuwe smid op boeiende wijze laat zien hoe het smidsvak wordt uitgeoefend. De groep wordt steeds enthousiaster. Ada staat op de wasserij en zij vertelt een goed verhaal over de werkwijze van de familie Gehrels. De leerlingen mogen met Ada even de bleek op om de hoos-spaan uit te proberen: prachtig en een schot in de roos. Op het Zaanse Plein worden de oud-hollandse fietsen uitgeprobeerd en lopen we even de bakker binnen om de geur op te snuiven en de takkenoven te bewonderen. Via het Koopmanshuis en de Stolpboerderij komen we net op tijd op het entreeplein aan om de groepsbus naar Burgers Zoo nog te kunnen halen.
Het wordt me al snel duidelijk dat dit de mooiste beleving van de afgelopen dagen was voor deze groep. En laten we niet vergeten dat deze leerlingen onze ambassadeurs van de toekomst zijn !!