donderdag 15 oktober 2009

Een vrije rondleiding op donderdag, kan dat ?

Nog niet eerder kende ik het fenomeen van de vrije rondleiding op de donderdagmiddag (normaal een weekend-verschijnsel) maar vandaag kon ik er toch mee kennismaken.
Om half twaalf, in de zonnige vrieskou van deze winterse herfstdag, melden zich zowaar 9 mensen bij de "bushalte" op het entreeplein en later sluit zich hier nog een echtpaar bij aan.
Na een korte inleiding (en even wachten of zich nog meer bezoekers willen aansluiten) kom ik in de rosoliemolen waar een mij nog niet bekende collega een goed verhaal houdt over het olieslaan en over de rosmolen, echter zonder de heipalen in werking te stellen. Toch is de groep erg tevreden en in Vierhouten bij Ada komen de vragen en de interesse pas goed los als de boerin op onderhoudende wijze het leven van het boeren gezin tot leven wekt inclusief de stroperij en de status van mutsjes met weinig of meer gesteven plooitjes. Via de deel en het loshoes van Harreveld kan ik mn verhaal kwijt over het boerenleven van Jan en Johanna Stroet en het gebruik van leem en stront met wilgentakken om muren te construeren.

Op weg naar de papiermolen kan ik even een quicktour kwijt over Kadoelen, Staphorst, de Stolp en de molens. Dan is er een levendige uitgebreide demonstratie van de papiermolen die zelfs voor de deelnemer in een scootmobiel prima tot in iedere hoek van de molen goed te volgen is.

Even een buitendiscussie over het kunstproject in het museumpark, gecombineerd met het beeld van het aandrijfrad van de papiermolen. Ja men kan dit soort kunstprojecten in het museum wel waarderen.

Dan is het uur van de vrije rondleiding reeds lang gepasseerd en met wat tips over wat men verder zou kunnen bekijken in de middag, neem ik afscheid van deze diverse groep.